Motoros jogosítványt tettem, ezzel védem a környezetemet

Furcsán hangzik a cím? Pedig így van! Azért tanultam meg motort vezetni, mert ezzel hosszútávon sokat lehet tenni a környezetvédelemért. Elsőre paradoxnak hangzik, de nézzük meg, hogy miért is mondom ezt.

A motornak sokkal kisebb a fogyasztása.

Főleg városban! Ha az ember motorra vagy robogóra vált, könnyen kaphat olyan járművet, amelyikkel simán mehet ugyanolyan sebességgel, mintha autóval tenné, de nem kell a dugóban araszolnia. A legtöbb ingázó még mindig egyedül ül a kocsijában, és a 6 liter/100 km-es városi fogyasztás elég kedvezőnek mondható. Az én motorom viszont mindössze 3 litert “eszik” 100-on. Vagyis pont a felét. Kevesebb károsanyag, kevesebb dugó…

Ha mindenki motorozna, alig lenne dugó.

A motor lényegesen kisebb helyet foglal el az úton, mint egy autó. Fordulékonyabb, jól manőverezhet és bár nem szabályos, de akár kettő is elfér egymás mellett egy forgalmi sávban. Ha csak az ingázók fele motorra váltana, sokkal kevesebb dugóval kellene számolni. Minden sokkal egyszerűbb és kényelmesebb lenne. Arról nem is beszélve, hogy felgyorsulna a közlekedés, az autók nem puffognának a városban, tehát megint sokkal tovább csökkenhetne a légszennyezés.

Egy motor tovább bírja

Igaz, hogy motorozni igazán csak jó időben lehet, tehát az év egyik felében alig használjuk a járművet, de a motorok sokkal tovább bírják, mint az autók. Egy 20 éves motor még vidáman használható, de akár egy veterán masina is alkalmas arra, hogy egy kis karbantartás után körbemotorozzuk vele a várost. Ez azt jelenti, hogy ha rendesen gondoskodunk a gépről és betartjuk a szabályokat, akkor nem kell feleslegesen újabb és újabb járműveket gyártani.

Motoros jogosítványt gyorsan lehet szerezni

A leggyorsabb az úgynevezett B125-ös jogosítvány, ezt néhány órára gyakorlással a kezünkben tarthatjuk, de korlátlan A kategóriás vezetői engedély is megszerezhető néhány hét alatt, ha az ember rászánja az időt. Én ezen az oldalon szereztem be az infót a motoros jogosítványról.

Érdemes jó oktató választani, nagyon fontos, hogy együtt tudjunk dolgozni vele. Én korábban sosem motoroztam, mégis rögtön a korlátlan jogosítványt szerettem volna megcsinálni, ami azt jelentette, hogy muszáj volt a kezdetek után viszonylag hamar átülni egy nagymotorra. Sok oktató nem szívesen vállalja el, hogy olyanokat motoroztat, akiknek még nincsen rutinjuk, mert félti a gépet, magát, és – remélem – a tanulót is.

Szerencsére én nem ezzel az stílussal találkoztam. Az oktatóm mindent elmagyarázott, megbeszéltük, hogy pótórát is veszek, ha kell. Türelmesen kezdett velem, és viszonylag gyorsan haladtunk. Megtanultam, hogyan kell kanyarodni, kezelni a motort, a rutin után pedig nagy élvezettel vezettem magam bele a forgalomba. Engem is meglepett, de egyáltalán nem féltem, azt hittem, sokkal nehezebb lesz a dolog.

A vizsgán megkövetelték tőlem a teljes motoros ruházatot. Szerencsére az oldalon rengeteg kupont találtam, így már a tanfolyam alatt meg tudtam venni a saját bukósisakot, protektort, kesztyűt. Ebben a felszerelésben nagyon magabiztosnak éreztem magam, és az is tetszett, hogy így nem szorulok rá, hogy kölcsönzött ruhában csináljam végig a gyakorlatokat.

Szintén az oldal kuponjai segítségével eljutottam egy motoros tréningre, ahol tapasztalt oktatókkal átnéztük, hogy a közúti közlekedésben mire érdemes figyelni, mit tegyek, hogy ne kerüljek veszélybe, ha felbukkan egy kátyú a kanyarban, vagy ha utassal szeretnék motorozni.

Az első szezonom eddig balesetmentesen és negatív kalandok nélkül zajlott. Igyekszem visszafogni magam, hogy ne fogyasszak túl sokat és ne terheljem a környezetem. Viszont a motor segítségével sok olyan helyre is eljutottam, ahová másképp nem mentem volna el, mert nem lett volna kedvem és pénzem ennyit vezetni.

Nekem a motorozás, ha felelősséggel csinálja az ember, ideális alternatíváját jelenti az összes többi közlekedési formának. Gyors, kényelmes és ráadásul még fogyasztásban is jóval barátibb, mintha autóval kéne nekivágnom az utaknak. Én azt mondom, motort minden ingázónak!